x تبلیغات
mrparralel

mrparralel

راهنمای خرید موتور برق خانگی

 فاکتورهای مهم در خرید موتور برق خانگی

خرید موتور برق خانگی می تواند بهترین راهکار جهت بر طرف کردن قطعی برق در فصول مختلف سال  باشد. می توان گفت تمامی کشور های جهان با مشکل قطعی برق مواجه می باشند که می تواند چند دقیقه یا چندین ساعت باشد. لزوم خرید ژنراتور با توجه به نیاز شدید به انرژی برق،  میتواند یک ضرورت باشد. در این راستا آگاهی از شاخص های موثر در انتخاب، می تواند کمک رسان باشد. از این رو در این مقاله به  نکات مهم خرید، اشاره شده است
 
ویژگی های ژنراتور برق خانگی
داشتن این ابزار، در واقع به معنای داشتن یک منبع تغذیه اضطراری  است که در زمان قطعی برق، توان تامین نیازهای اساسی خانوار را دارد. نیازهایی همچون روشن نگه داشتن یخچال، سیستم روشنایی، پمپ آب و یا اتصال لپ تاپ به برق و شارژ کردن تلفن همراه  و …. این مصارف در مقایسه با مصارف صنعتی مانند  تامین برق یک کارخانه، بانک، سرورهای رایانه ای، بیمارستان و … کاربرد های بسیار کوچکی  به حساب می آید.  در این بخش به شما خواهیم گفت که موتنور برقی که مناسب مصارف خانگی است، چه ویژگی هایی می بایست داشته باشد.
مقدار توان مصرفی لوازم برقی
 
توان این دستگاه های خانگی اینورتر ۱۰۰۰- ۳۰۰۰ کیلو وات می باشد که در مقایسه با مدل های نیمه صنعتی که ۸۰۰۰ وات توان دارند، ضعیف ترند. بهترین دقیق راه برای تعیین میزان توان مصرفی، استفاده از مشخصات دستگاه الکتریکی و محاسبه موارد بر اساس آنهاست. اما گاهی اوقات چنین امری میسر نیست که می توان به صورت تقریبی مقادیر را محاسبه و در نهایت برای اطمینان، به مجموع آنها مقداری به عنوان ضریب اطمینان اضافه کرد. فقط به این نکته می بایست توجه نمایید که توان استارت لوازم دارای موتور تقریبا ۳ برابر توان دائم کارکرد آنها می باشد. به عنوان مثال پمپ آب با توان ۳۰۰ واتی جهت استارت به ۹۰۰ وات توان نیاز دارد.
 
زمانی که توان مصرفی همه لوازم برقی را محاسبه کردید در این صورت کافی است توان های مصرفی را جمع نموده و با در نظر گرفتن ضریب اطمینان بسته به مقادیر تا ۵۰ درصد به آن اضافه نمایید. زمانی که توان یک یا چند عدد از لوازم برقی را نمی دانید، در این صورت می بایست به صورت تقریبی مقادیر آنها محاسبه نمایید.
 
در این بخش با یک مثال به شما خواهیم گفت که چه موتوربرقی مناسب نیاز شماست؟
 
مثلا می خواهید زمان قطعی برق از یک یخچال ( ۱۵۰W)، پمپ آب ( ۳۷۰W)، ۱۰ عدد لامپ ( ۱۲W)، تلویزیزیون ۳۲ اینچ ( ۶۰W)، شارژر تلفن همراه ( ۲۰W) استفاده نمایید و برای شما این سوال مطرح می شود که برای این موارد، به چه دستگاهی (با چه توانی) نیاز است؟
 
اول از همه می بایست،توان دائم موارد فوق با هم جمع شوند: ۱۵۰ + ۳۷۰ + (۱۲×۱۰) + ۶۰ + ۲۰ که معادل ۷۲۰ وات می باشد.
توان استارت یخچال و پمپ آب می بایست به شکل همزمان محاسبه شود. علت محاسبه همزمان توان حداکثر یخچال و پمپ آب این است که امکان اینکه این دو مورد در زمان قطعی با صورت همزمان روشن شوند، بسیار زیاد است اما در صورتی که مطمئن هستید که این همزمان روشن نمی شوند، می توان توان دائم یکی را با توان استارت دیگری جمع نمود. بدین جهت می بایست مجموع توان دائم آنها را در عدد ۳ ضرب نمود: ۳×(۱۵۰+۳۷۰) که  معادل ۱۵۶۰ وات می باشد.
 از آنجایی که مقدار مرحله دوم از مقدار مرحله اول بیشتر می باشد، می بایست آن را لحاظ کرده و مقدار به دست آمده را با سایر موارد جمع کنید. در این صورت : ۱۷۶۰=۱۵۶۰+۱۲۰+۶۰+۲۰ به یک موتور برق با توان تقریبی ۱٫۸ کیلووات نیاز است که بهتر است دستگاه ۲ کیلوواتی دائم خریداری نمایید.
نوع سوخت
 
معمولا این نوع از موتور برقها از نوع بنزینی می باشند. لازم به ذکر است که مدل های گاز سوز نیز وجود دارد که قیمت آنها کمی بالاتر است اما مصرف کمی دارند و کم خطر تر از انواع بنزینی می باشند.
 
میزان صدا
 
یکی از معایب این دستگاه ها، صدای زیاد آنها می باشد. بدین منظور و برای برطرف کردن این مشکل بهتر است، آن را در مکانی دور تر و مجزا از محل سکونت روشن نمایید.
 
گارانتی
 
موتور برقها، وسیله‌ای نسبتاً گرانی هستند و در صورت خرابی زودهنگام، خرید مجدد آنها صرفه اقتصادی نخواهد داشت. لذا خرید دستگاه های گارانتی دار توصیه می شود.
 
قابل حمل بودن 
 
زمانی به ژنراتورهای قابل حمل نیاز پیدا خواهید کرد که علاوه بر قطعی برق در خانه، تمایل داشته باشید که برای رفتن به کمپینگ و یا خانه باغ آن را نیز با خود ببرید. در صورتی که قصد خرید مدل های این چنینی را دارید، حتما قبل از خرید ویژگی ها و خصوصیات دستگاه را مطالعه نمایید تا مدل قابل حمل را انتخاب نمایید.
برچسب‌ها: ,

پرکاربردترین انبرها در ساخت زیورآلات

 ساخت زیورآلات دست ساز و انبر های مورد نیاز

بسیاری از افرادی که قصد ساخت زیور آلات دست ساز را دارند، نیازمند یک سری ابزار دارند که بدون تهیه آنها، ساخت زیورآلات عملا غیر ممکن می باشد. ابزار زیادی در ساخت زیور آلات به کار می روند که در این مقاله به پرکاربردترین انبرها و چگونگی کار با آنها پرداخته شده است. لازم به ذکر است که این ابزارآلات دستی برای ساخت زیور آلات مفتولی استفاده می شوند. با ما همراه باشید تا با ابزارهای مورد نیاز کارتان آشنا شده و بتوانید کار را به بهترین نحو ممکن انجام دهید.
 
معرفی چند انبر برای ساخت زیورآلات
علاقه مندان و هنرمندان ساخت زیورآلات، نیاز به سه نوع انبر و سیم چین دارند که عبارتند از:”دم مفتول یا دم گرد، دم باریک، انبر مخصوص استاپر و همچنین سیم چین های معمولی، زاویه دار و مخصوص مفتول فنری” که در ادامه شرح مختصری از هر یک از موارد گفته شده،آمده است.
 
انواع دم باریک برای ساخت زیور آلات
دم مفتول یا دم گرد:
 
جهت ساخت حلقه‌ های باز و بسته، ابزاری کاربردی می باشد.
دم باریک:
 
جهت خم کردن ۹۰ درجه مفتول به کار می رود.
جهت محکم کردن سیم جواهرسازی نیز ابزاری کاربردی است.
با استفاده از این وسیله می توان به راحتی، حلقه‌ای گرد و بی نقصی را ساخت.
جهت باز کردن انواع حلقه و تا کردن قسمت اضافه‌ مفتول هنگام ساخت حلقه نیز به کار می رود.
انواع سیم‌چین برای ساخت زیور آلات
سیم‌چین معمولی:
 
ایجاد برشی صاف و یکدست در سطح مقطع مفتول با این ابزار امکان پذیر است.
سیم‌چین زاویه‌دار:
 
جهت برش زدن مفتول و به وجود آمدن یک زاوبه نوک تیز در لبه بریده شده کاربرد دارد.
قابل استفاده در مواقعی است که نیاز به یک نوک تیز می باشد.
سیم چین برای مفتول فنری:
 
این ابزار دستی جهت بریدن مفتولهای سخت و محکم فنری کاربرد دارد.
جهت ساخت دستبندهای مارپیچی کاربردی است.
 
برچسب‌ها: ,

نحوه کار با دریل و راهنمای خرید دریل

 نحوه کار با دریل

ابزار ها به ما در انجام کارها کمک می کنند دریل ها جزو ابزار هایی هستند که در خیلی از موارد به ما کمک می کنند که اولین و مهمترین آن انجام سوراخ کاری است. علاوه بر سوراخ کاری، دریل ها بخاطر حرکت چرخشی ای که ایجاد می کند می توانند با ابزار های کمکی دیگر به عنوان همزن، سنباده و جلادهنده، سیم پیچ، برش های گرد با سایز های مختلف و خیلی کار های دیگر برای ما مورد استفاده باشند.
اما اصلی ترین وظیفه دریل ها سوراخ کاری است. ابتدا محلی که قرار است سوراخ کاری انجام بدهید را باید به درستی بررسی  کنید.
 
جنس محل سوراخ کاری (چوب، MDF، آلمینیوم، آهن، کاشی یا سرامیک، سنگ، بتن و ...) و انتخاب مته مناسب آن
قطر سوراخ (پیچ و رول پلاک کوچک و متوسط یا بزرگ، عبور سیم، شلنگ، لوله، چشمی درب و ...) که معمولا از دو تا سیزده میلی متر با توجه به قطر سه نظام قابل انجام است البته در مورد چوب و پلاستیک ها و مواد نرم می تواند با همین قطر سه نظام سوراخ های بزرگتری ایجاد کنید.
عمق سوراخ کاری مورد نظر ما که از سمت دیگر چوب، فلز یا دیوار عبور نکند
بررسی نقطه سوراخ کاری که در مسیر سیم کشی برق، لوله کشی آب یا گاز نباشد که با نگاه به خروجی ها و بررسی آنها تا حدود زیادی قابل تشخیص هستند. سپس دریل و مته مناسب آن سوراخ کاری را تهیه کنید و اگر دریل شما دارای سه نظام آچاری بود حتما از آچار آن برای سفت کردن مته هم جهت با عقربه های ساعت استفاده کنید.
و اگر سه نظام دریل شما از نوع اتومات بود با نگه داشتن بدنه سه نظام و چرخانده با دور کم آنرا سفت کنید که در هنگام سوراخ کاری مته در سه نظام نچرخد.
اگر از دریل برقی استفاده می کنید حتما از پریز برق با فاصله مناسب یا کابل انتقال برق استفاده کنید و قبل از به برق زدن حتما آچار سه نظام را از دریل دور کنید و کلید روشن شدن را چک کنید به صورت قفل شده در حالت روشن نباشد. حتما از عینک کار برای محافظت از چشم ها برای عدم ورود تراشه ها و گرد و غبار نیز استفاده کنید.
 
حال فرض کنید یک جا مایع ظرفشویی زیبا و خوش طرح خریده اید و قرار است آن را در آشپزخانه منزل جدیدتان نصب کنید. به احتمال زیاد دیوار آشپزخانه از جنس کاشی است و نیاز هست که شما دریلی داشته باشید که حالت چکش یا ضربه داشته باشد و مته مورد نیاز آن از نوع سر الماسه باشد و قطر مته باید به اندازه یا کمی کوچکتر از قطر رول پلاک تان باشد، عمق سوراخ هم باید کمی بلند تر از قد یا ارتفاع رول پلاک تان باشد. حال بررسی کنید مسیر سیم های برق یا لوله کشی آب یا گاز در محل سوراخ کاری شما نباشد که با نگاه و بررسی محل کلید و پریز ها، خروجی لوله های آب و خروجی لوله های گاز قابل تشخیص است.
پس از بستن مته بر روی سه نظام دریل و سفت کردن آن، دریل را به برق وصل کنید و قبل از روشن کردن آن ابتدا حالت آنرا بر روی چرخش یا همان دریل قرار دهید و دور در حالت آزاد را با کلید دیمر که معمولا روی کلید اصلی است در حالت میانی تنظیم کنید اگر بتوانید روی محل سوراخ کاری چسب کاغذی بچسبانید یا با یک سنبه مرکز سوراخ کاری را کمی خراش بدهید دیگر مته شما روی کاشی سر نمی خورد بهتر است از دسته کمکی نیز به این منظور و کنترل بیشتر بر روی دریل استفاده کنید و نوک مته را در جایی که از قبل مشخص کرده اید قرار داده و به آرامی کلید اصلی دریل را بفشارید با کمی چرخش نوک مته جای خود را بر روی کاشی پیدا می کند حال بهتر است دریل را در وضعیت چکشی یا ضربه ای قرار دهید که معمولا تصویر چکش بر روی کلید آن حک شده است و با دقت و فشار کافی سوراخ کاری را تکمیل کنید. استفاده از دسته کمکی مانع لرزش و در نتیجه سوراخ کاری دقیق تری می شود.
نکته دیگر اینکه پیچ را داخل رول پلاک بگذارید و با چکش آنرا به داخل سوراخ وارد کنید این کار باعث می شود رول پلاک به درستی و صاف داخل سوراخ قرار بگیرد و با پیچ گوشتی دستی یا سری پیچ گوشتی که باز می توانید بر روی سه نظام دریل تان بجای مته ببندید با حالت چپ گرد آنرا باز کنید و جا مایع ظرف شویی را براحتی بر روی سوراخ های رول پلاک دار ببندید.
همین مراحل را می توانید برای نصب آینه، تابلو های بزرگ، نصب هواکش، لوستر دیواری و سقفی و ... انجام دهید. می توانید برای سوراخ کاری و پیچ بستن و ساختن قفسه های کتاب و خیلی کار های دیگر از انواع دریل ها استفاده کنید.
بهتر است پس از اتمام کار مته یا سر پیچ گوشتی یا ابزار های کمکی دیگر را از سه نظام جدا کنید و دریل را تمیز کنید و در جای مناسب نگه داری نمایید.
برچسب‌ها: ,

تعویض روغن جک سوسماری

چگونگی تعویض روغن جک سوسماری
بسیاری از افراد تصور می کنند که کار تعویض روغن جک های سوسماری کار سخت و پیچیده ای است و اغلب آن را به دست تعمیرکاران می سپارند در صورتی که این امر، بسیار ساده است و کاربران به راحتی از عهده چنین کاری بر می آیند. لذا در این مقاله مراحل تعوویض روغن جک سوسماری مرحل به مرحله به طور کامل شرح داه شده است که با پیروی از دستوراتی که در هر مرحله ذکر شده است به راحتی می توان از عهده آن بر آمد. انجام این کار نیاز به لوازمی است که در پایین لیست شده است:
 
پارچه
پمپ باد
یک سطل
یک عدد قیف
چند عدد پیچ گوشتی
مقداری روغن هیدرولیک
بسیاری از کاربران این سوال را دارند که ” آیا از روغن موتور می توان به جای روغن هیدرولیک جهت پرکردن سیلندر استفاه نمود؟” در پاسخ باید گفت که در شرایط فورس و در صورت لزوم  می توان روغن موتور ۳۰ را جایگزین روغن هیدرولیک نمود اما باید به این نکته توجه نمود که در اولین فرصت مجددا روغن را تعویض نمایید و از روغن هیدرولیک جهت پر نمودن سیلندر استفاده نمایید.
آموزش تعویض روغن جک های سوسماری
تمیز نمودن جک پیش از هر بار تعمیر و یا هواگیری
تمیز کردن درست و حسابی این ابزار گاراژی قبل از تعمیر و یا هواگیری بسیار مهم است. چرا که اگر می خواهید به این وسیله آسیب جدی وارد نکنید، می بایست حتی کوچکترین گرد و غبار درون سیلندر باقی نماند. بدین منظور پارچه ای که از قبل برای این کار کنار گذاشته اید را برداشته و  شروع به تمیز کرد سیلندر و اجرای کلی آن نمایید.
باز نمودن درپوش سیلندر و در صورت نیاز تعویض درپوش
در پوش پلاستیکی در بخش بالایی سیلندر این وسیله تعبیه شده است. برای باز نمودن آن می بایست از لوازمی که برای تعمیر کنار گذاشتته و آماده نموده اید، پیچگوشتی را برداشته و با کمک آن و به آرامی درپوش را بیرون آورید. نگران آسیب به درپوش نباشید، در صورتی که به هر دلیلی آسیب دید یا خورده شد، می توانید یک درپوش جدید خریداری نموده و آن را تعویض نمایید. دلیل باز نمودن در پوش این است که در اکثر مواقع درست کار نکردن جکهای سوسماری به دلیل خراب شدن درپوش سیلندر می باشد که سبب وارد شدن گرد و خاک داخل مایع هیدرولیک درون سیلندر گردیده و در نتیجه خرابی جک را در پی خواهد داشت.
 
خالی نمودن مایع هیدرولیک و تمیز کردن داخل سیلندر
برای خالی نمودن مایع هیدرولیک نیاز به یک سطل هست تا با برگرداندن جک سوسماری، تمام مایع به طور کامل خارج گردد. دلیل این امر این است که با خالی نمودن مایع می توان مطمئن شد که هیچ گونه جرم و زباله ای درون آن نیست. برای خالی کردن هر گونه کثیفیی می توان از کمپرسور باد کمک گرفت. در این صورت داخل سیلندر کاملا پاک و تمیز خواهد شد.
 
تعویض مایع هیدرولیک و انتقال مایع هیدرولیکی جدید
در این مرحله به کمک قیفی که از قبل آماده نموده ایم، نیاز داریم. حال که سیلندر کاملا تمیز است، با قیف می توان مایع هیدرولیک جدید را به داخل آن منتقل نمود. به بدنه نگاه کنید، میزان روغن بر روی بدنه نوشته شده است. میزان روغن در واقع به حجم سیلندر و ابعاد جکها بستگی دارد. در مواقعی پیش می آید که ممکن است میزان دقیق روغن مشخص نیست در این شرایط توصیه می شود که تا حد ممکن سیلندر را پر کنید. وقتی سیلندر کاملا تمیز شد باید با کمک قیف مایع هیدرولیک جدید را به درون سیلندر منتقل کنید.
 
 تعویض درپوش سیلندر در صورت لزوم و بستن آن
درپوش پلاستیکی را با دقت  نگاه کنید و مطمئن شوید که خوردگی و خراشیدگی نداته باشد.با پارچه ان را تمز نموده تا هیچ گونه گرد و غبار وآلودگی روی آن نباشد. درپوش را روی سیلندر گذاشته و با ملایمت آن را ببندید.. درپوش می بایست کاملا صاف و بدون مشکل روی سیلندر قرار گیرد تا هوا وارد سیلندر  نشود و به درستی کار کند.
 
آزمایش جهت عملکرد بهتر
جهت اطمینان از عملکرد صحیح آن ابزار، پیشنهاد می کنیم پیش از کار کردن با آن و وارد کردن فشار اضافی به آن، چند مرتبه عملکردش را امتحان کنید. بدین منظور دسته را چند مرتبه به پایین فشار داده، جک می بایست نرم و طبیعی بالا بیاید و بتواند موقعیت خود را حفظ نماید. در مرحله بعد آن را زیر وسیله نقلیه امتحان نموده و سعی کنید با کمک آن خودرو را به آرامی از زمین بلند نمایید. پیش از آن که به طور کامل از جک استفاده کنید، مطمئن شوید از عهده نگه داشتن وزن ماشین بر خواهد آمد.
برچسب‌ها: ,

 راهنمای خرید کارواش خانگی

آب پر فشار یکی از بهترین راه حل ها برای تمیز کردن سطوح مختلف مانند ماشین و سطح زمین و دیوار و ... است و حتما برای شما پیش آمده که ماشین خود را به کارواش های عمومی برده و زمان زیادی را و همچنین هزینه زیادی را برای شستشوی خودرو خود صرف کرده باشید. ولی راه حل بسیار کم هزینه تر و با صرف زمان کمتری هم وجود دارد که علاوه بر شسشتوی ماشین و خودرو می توانید بسیاری دیگر از کارهای شسشتوی منزل از آبپاشی گل و گیاه و درختان گرفته تا سرویس کولر در اوایل تابستان ، شسشتوی کف حیاط و پارکینیگ برای پاک کردن روغن ریخته شده از ماشین ها ، شستشوی نمای ساختمان و بسیاری دیگر از کارهایی که میتوانید بوسیله یک کارواش خانگی انجام دهید.
کارواش خانگی یا واتر جت خانگی یک راه حل بسیار مقرون به صرفه برای شستشوی خودرو و سطوح مختلف است که در کمترین زمان ممکن و با حداقل میزان مصرف آب کار شستشو را انجام می دهد و در واقع یکی از مزیت های مهم کارواش خانگی مصرف آب بسیار پایین آن است به طوری که می توان تنها با یک سطل آب یک خودرو سواری را شست و تمیز کرد
 
نکات مهم در انتخاب کارواش
میزان فشار آب خروجی کارواش خانگی
از مهمترین نکات مهم در انتخاب کارواش خانگی میزان فشار خروجی آب است که با واحد بار گفته می شود و کارواش ها از 60 یا 80 بار وجود دارند تا حدود 200 بار که هرچقدر میزان فشار خروجی آب کارواش بیشتر باشد، آب با فشار بیشتری از نوک لنس یا تفنگی کارواش بیرون می آید و راحت تر آلودگی ها و چربی ها را از سطوح مختلف پاک میکند.
در کارواش خانگی آب از طریق که پمپ که توسط موتور کارواش راه اندازی میشود به بالاترین میزان فشار خود میرسد و هرچقدر موتور کارواش خانگی قوی تر باشد آب با فشار بیشتری از نوک تفنگی بیرون می آید و در اصطلاح مقدار بار بیشتری دارد.
موتور کارواش خانگی
موتورهای دستگاه کارواش خانگی در دو نوع دینامی و ذغالی وجود دارند که در مورد این موضوع در مقاله ایی به طور مفصل توضیح داده شده است که میتوانید در مقاله تفاوت کارواش ذغالی و کارواش دینامی این مطلب را مطالعه بفرمایید.
خرید کارواش خانگی یا انتخاب کارواش خانگی بستگی به نوع استفاده از کارواش خانگی دارد که در کجا و برای چه کاری نیاز به کارواش دارید. به عنوان مثال اگر فقط برای شستشوی خودرو شخصی قصد خرید کارواش خانگی دارید توصیه میشود یک کارواش خانگی متوسط با میزان فشار خروجی بین 80 تا 120 بار با موتور ذغالی انتخاب نمایید چون برای شستشوی خودرو شخصی نیاز به کارواش قدرتمندی نیست و چون شستشوی ماشین زمان زیادی طول نمیکشد موتور ذغالی کاملا جوابگوی این نوع استفاده است و نیازی به خرید کارواش های گران قیمت نیست. ولی اگر برای شستشوی کف کارگاه صنعتی که ممکن است روغن و گریس و چربی همراه با آلودگی های دیگر باشد نیاز به کارواش پرقدرت تر و با فشار آب خروجی بیشتر است و یا اگر ترکیبی از شستشوی خودرو، شستشوی کف حیاط و برای کارهای مختلف در خانه قصد خرید کارواش دارید بهتر است از کارواش های قوی تر انتخاب نمایید که توان انجام تمام کارهای شما را داشته باشد مانند یک کارواش 130 تا 160 بار
 
 
کارواش خانگی آب گرم یا آب سرد
کارواش های خانگی در دو نوع آب سرد و آب گرم در بازار وجود دارند که باز هم نسبت به نوع استفاده از کارواش می توان آب گرم یا آب سرد را انتخاب نمود. غالبا برای تمیز کردن سطوحی که چرب هستند و یا آغشته به روغن و گریس هستند بهتر است از کارواش خانگی آب گرم استفاده شود تا برای از بین بردن چربی ها قدرت بهتری داشته باشد ولی برای مواردی که برای فقط برای پاک کردن گرد و خاک و آلودگی های محیط استفاده می شود می توان از کارواش های آب سرد نیز استفاده کرد. البته لازم به ذکر است که کارواش های خانگی آب گرم به دلیل وجود رسوب در آب دارای فیلتر می باشند.
 
کارواش خانگی مکش دار (با ساکشن ) بدون مکش ( بدون ساکشن )
کارواش خانگی یکی از بهترین راه های صرفه جویی در مصرف آب است به دلیل اینکه میزان کمی آب را با فشار بسیار بالایی برای شستشوی سطوح بکار میبرد و به همین دلیل آب را به میزان بسیار کمتری از شنگ و نازل آبپاش و روش های دیگر مصرف میکند. برخی از مدل های کارواش خانگی به ساکشن مجهز شده اند که بتوان حتی بدون اتصال به لوله کشی آب و با یک سطل آب هم کار شستشو را انجام داد و با قرار دادن شلنگ ورودی کارواش خانگی در دورن یک سطل آب توسط مکش، آب را به داخل پمپ کارواش بکشد و با فشار بالا از تفنگی یا لنس کارواش خارج میکند. در برخی دیگر از انواع کارواش ها مکش وجود ندارد و حتما باید به لوله کشی آب متصل شود یا از همان طریق آب را با فشار کم به کارواش منتقل کرد ولی در مجموع داشتن مکش یا ساکشن در کارواش خانگی یکی از مزیت های مهم به شمار میرود و امکان خیلی خوبی را برای کاربر فراهم میکند.
 
کارواش خانگی با مخزن مواد شوینده یا بدون مخرن مواد شوینده
مدلهای مختلفی از کارواش های خانگی وجود دارند که دارای مخزنی برای ریختن مواد شوینده مخصوص هستند که به این وسیله میتوان کف شوینده درست کرد و قبل از شستشو ابتدا سطح را با مواد شوینده که به صورت کف درآمده آغشته نمود و بعد آن را با فشار زیاد آب شستشو داد که از این طریق میتوان ماشین را راحت تر و تمیز تر شستشو داد.
در برخی از مدل های کارواش خانگی نیز مخزن مواد شوینده وجود ندارند و معمولا در انواع کارواش صنعتی تر مخزن مواد شوینده وجود ندارد و این کاملا به نوع کار شما با کارواش بستگی دارد که کارواش خانگی برای شستشوی ماشین نیاز دارید یا کارواش خانگی برای کارهای نظافت کف زمین و دیوار و ...
به هر صورت داشتن مخزن مواد شوینده برای کارواش های خانگی یک مزیت محسوب شده و با داشتن مخزن مواد شوینده می توان با بالاترین کارایی ماشین شخصی و سطوح دیگر را تمیز کرد و شستشو داد.
قابلیت حمل و نقل آسان کارواش خانگی
یکی از مزیت های مهم دیگر کارواش های خانگی قابلیت جابجایی کارواش است که نسبت به کارواش های صنعتی مزیت بسیار مهمی محسوب شده و برای استفاده در خانه از ابزارهای بسیار پرکاربرد محسوب میشود ولی قابلیت جابجایی و حمل و نقل آسان در بین مدل های مختلف نیز از مزایای هر مدل محسوب میشود که چقدر سبک و کم حجم است یا حمل و نقل آن چقدر راحت بوده و یا برعکس.
به طور معمول هرچقدر قدرت کارواش خانگی بیشتر شود وزن آن نیز افزایش خواهد داشت ولی شرکت های سازنده این افزایش حجم و وزن را با طراحی درست و بهینه جبران کرده و قابلیت حمل و نقل کارواش را حفظ میکنند. به عنوان مثال در کارواش های خانگی با وزن سنگین و حجم بیشتر چرخ هایی برای جابجایی وجود دارند که بتوان براحتی کارواش را جابجا کرد و یا کارواش طوری طراحی میشود که بتوان تمام وسایل آن را روی خود کارواش قرار داد و هیچ وسایل اضافی برای جابجایی جداگانه وجود نداشته باشد که این نیز یکی دیگر از موارد جالب در طراحی کارواش است که در مدلهای مختلف کارواش های خانگی مجهز به سیم جمع کن شده اند و برای جمع کردن کابل کارواش یک قرقره تعبیه شده است تا هنگام جابجایی یا انبارداری کارواش سیم برق آن را روی خود کارواش جمع کرده و فضای اضافی بابت سیم کارواش اشغال نشود.
سیم جمع کن نیز از دیگر مزایای انتخاب کارواش خانگی مجهز و مناسب است.
 
کارواش برقی و کارواش بنزینی
گذشته از کارواش های خانگی برقی برخی از انواع کارواش نیز وجود دارند که توسط موتورهای درون سوز کار میکنند و پمپ این کارواش ها توسط نیرویی که از طریق سوختن بنزین در موتور بنزینی این کارواش ها تولید می شود راه اندازی میشود و غالبا در مکان هایی از کارواش های بنزینی استفاده میشود که نیروی برق وجود ندارد و یا محدودیت بابت دسترسی به نیروی برق وجود دارد.
کارواش های بنزینی معمولا در دسته کارواش های صنعتی محسوب می شوند و به دلایل مختلف برای استفاده های شخصی و خانگی مناسب نیستند. از جمله مهترین دلایل نامناسب بودن کارواش های بنزینی برای مصارف خانگی ایجاد سرو صدای زیاد و آلودگی صوتی در محل استفاده است چون کارکرد موتور بنزینی عموما با صدای زیادی همراه است
مورد دیگر برای نامناسب بودن کارواش بنزینی برای مصرف خانگی ایجاد آلودگی ناشی از سوختن بنزین است که ایجاد دود و هوای نامطلوب در هنگام استفاده از کارواش می کند و البته به غیر از این موارد خود سوخت بنزین هنگام سوخت گیری و یا تهیه بنزین برای راه اندازی کارواش مشکلاتی از نظر آلودگی و مشکلات اینچنینی ایجاد می کند.
علاوه بر دلایل ذکر شده در بالا موتورهای درون سور یا بنزینی دارای قطعات متحرک بسیار زیادی است که خرابی در هرکدام باعث از کار افتادن یا عدم بازدهی حداکثری میشود و همچنین استهلاک این قطعات نیز میتواند بسیار بیشتر از کارواش های خانگی برقی باشد
با این وجود در مواردی بهترین گزینه استفاده از کارواش های بنزینی است که در جای مناسب خود استفاده شود و بهترین انتخاب برای استفاده در برخی از موارد کارواش بنزینی می باشد. به عنوان مثال برای لایه برداری یا تمیز کردن گارد ریل ها یا جداول کنار خیابان ها که احتیاج به نیروی بسیار زیاد فشار آب دارد بهترین گزینه استفاده از کارواش های بنزنی است و این فقط مثالی از موراد استفاده از کارواش بنزینی است.
 
بهترین کارواش خانگی کدام است؟
با توجه به نکاتی که در بالا به آنها اشاره شد بهترین کارواش خانگی کاملا بستگی به نوع استفاده شما از کارواش دارد و هنگامی بهترین کارواش خانگی را انتخاب مینمایید که به تمام موارد گفته شده با توجه به نوع کار خود کارواش مناسب را انتخاب کرده باشید ولی تنها موردی که به غیر از موارد کارکردی یک کارواش خانگی باید به آن توجه کرد برند و کشور سازنده کارواش است که کارواش خانگی در کدام کشور و توسط کدام شرکت تولید کننده تولید شده است.
از بهترین کارواش هایی که در بازار وجود دارند کارواش هایی هستند که در شرکت های آلمانی تولید شده اند که به عنوان مثال میتوان به کارواش هوم لایت و کارواش بلک مکس اشاره کرد و پس از آن شرکت های دیگر اروپایی مانند شرکت های فرانسوی و در رده های بعدی کارواش های ساخت چین هستند که از قیمت های مناسبی برخوردارند که البته برخی از این برندها از کیفیت بسیار مطلوبی نیز برخوردارند مانند کارواش هیوندای، کارواش رونیکس ، کارواش توسن و دیگر برندهای مطرح ساخت چین که در بازار ایران وجود دارند و شرکت های نام برده شده از بهترین این برندها و شرکت ها می باشند
برچسب‌ها: ,

ساعت اندیکاتور چیست؟! کاربرد ساعت اندیکاتور چیست؟!

 ساعت اندازه گیری یا ساعت اندیکاتور یکی از پرمصرف ترین انواع ابزارهای اندازه گیری دقیق و تجهیزات ابزار دقیق است که در تمام مراحل ماشین کاری، تراشکاری یا فرز کاری استفاده می شود و در انواع مختلفی مانند ساعت شیطانکی، ساعت اندیکاتور ساعتی یا ساعت اندیکاتور عقربه ای و ساعت اندیکاتور دیجیتال در بازار وجود دارند

 
کاربرد ساعت اندیکاتور، ساعت شیطانکی یا ساعت اندازه گیری
همانطور که گفته شد از ساعت اندیکاتور برای اندازه گیری در ماشینکاری و تراشکاری استفاده می شود و برای اندازه گیری اختلاف سطح یک یا دو قطعه، یا برای کوپل کردن و هم راستا کردن دو شفت و قطعه، یا برای اندازه گیری و سنتر کردن قطعه ی غیر گرد روی چهار نظام تراش و یا برای سنجش تخت و تراز بودن قطعه ی بسته شده روی گیره و یا سطح کارگیر دستگاه فرز یا فرز CNC استفاده میشود. از مهمترین وظایف ساعت اندیکاتور یا ساعت اندازه گیری کالیبره کردن و تست دقت دستگاه های تراش و فرز و CNC است که هر از چند گاهی برای تنظیم و کالیبره کردن دستگاه بکار برده می شود.
 
در ساعت های اندیکاتور دیجیتال نمایش اندازه از طریق نمایشگر دیجیتال انجام می شود و در ساعت های اندیکاتور عقربه ای نمایش اندازه از طریق یه صفحه مدرج قابل خواندن است. در ساعت های اندازه گیری عقربه ای، عقربه نمایشگر از طریق چرخ دنده به حرکت در می آید و اندازه گیری را انجام می دهد.
 
تفاوت ساعت اندیکاتور و ساعت شیطونکی
ساعت شیطانکی یکی از انواع ساعت های اندازه گیری است که برای هم راستا کردن یا الایمنت دو قطعه استفاده می شود و یا برای نصب شفت و یا کوپلینگ موتور مورد استفاده است و یا برای تراز کردن و سنجش اختلاف سطح دو قطعه.
تنها تفاوت ساعت شیطانکی با ساعت های اندیکاتور نوع میله پراب آنها است که در ساعت اندیکاتور میله اندازه گیری به صورت عمودی بالا و پایین رفته و عقربه را بوسیله چرخ دنده به حرکت در می آورد ولی در ساعت های شیطانکی میله اندازه گیری به صورت حرکت شعاعی است که برای استفاده در برخی از موارد کاربرد بسیار بهتر و دقیق تری دارد به عنوان مثال برای اندازه گیری دو پهنی یا میزان بیضی بودن یک شفت گرد از ساعت شیطانکی استفاده می کنند
 
انتخاب ساعت اندیکاتور مناسب کار شما
گذشته از برند ساعت اندیکاتور بازه اندازه گیری ساعت اندیکاتور یا ساعت شیطانکی از عوامل مهم انتخاب یک ساعت اندیکاتور یا ساعت شیطانکی است که نسبت به نوع کاری که عموما در یک کارگاه یا کارخانه انجام می پذیرد می توان ساعت اندازه گیری مناسب را انتخاب و خریداری نمود. در ادامه نیز به برخی ویژگی های مهم جهت انتخاب ساعت اندیکاتور مناسب اشاره می کنیم.
 
دامنه اندازه گیری
بازه اندازه گیری ساعت های شیطانکی یا ساعت های اندیکاتور به طور معمول از 0 تا 10 ، 0 تا 20 و تا بازه های بسیار بیشتر مانند 0 تا 100 میلی متر نیز وجود دارد و در دو واحد اندازه گیری متریک که بر حسب میلی متر است و واحد امپریال که بر حسب اینچ اندازه گیری می کند وجود دارند که به واحد های میلی متری و واحد اینچی نیز معروف هستند.
 
دقت ساعت اندازه گیری
دقت ساعت شیطونکی یا ساعت اندیکاتور نیز ازعوامل دیگر انتخاب یک ساعت اندازه گیری است که نسبت به دقت مورد نیاز در تولید قطعات و یا نصب و اسمبل قطعات یک دستگاه می توان میزان مناسب دقت را در ساعت شیطونکی یا ساعت اندیکاتور انتخاب نمود.
دقت ساعت های شیطونکی یا ساعت اندیکاتور از 0.001 میلی متر در ساعت های اندیکاتور دیجیتال شروع شده تا دقت های کمتر تا 0.002 و 0.01 میلی متر وجود دارند که در همین دقت ها در واحد اینچی نیز وجود دارند که 0.00005 اینچ و تا 0.0005 اینچ وجود دارند.
در انتخاب ساعت اندیکاتور از مهمترین عوامل انتخاب دقت و بازه مناسب اندازه گیری است و پس از تعیین درست این عوامل می توان برند مناسب را نیز انتخاب نمود.
 
 
 
نوع نمایش ساعت
از موارد دیگر در انتخاب و خرید ساعت اندیکاتور نوع نمایش ساعت است که در دو نوع دیجیتال و عقربه ای وجود دارند که غالبا ساعت اندیکاتور دیجیتال از دقت بیشتری برخوردار است و البته خواندن و کاربرد ساعت اندیکاتور دیجیتال بسیار ساده تر از نوع عقربه ای آن است و البته لازم به ذکر است که ماشینکاران یا تراشکاران بیشتر از ساعت اندیکاتور ساعتی استفاده می کنند.
 
پایه ساعت اندیکاتور
برای استفاده از ساعت اندازه گیری که یا ساعت اندیکاتور باشد یا ساعت شیطانکی بهترین راه استفاده از آنها بکار گیری با پایه ساعت اندیکاتور است که در مدل های مختلفی وجود دارند.
پایه ساعت ها برای فیکس کردن و بی حرکت قرار دادن ساعت روی قطعه کار بکار می روند و مناسب هر نوع کاری یک پایه ساعت خاص وجود دارد که از پایه ساعت های مگنتی یا آهنربایی تا پایه ساعت های منعطف و خرطومی در بازار وجود دارند که برای استفاده از ساعت های اندازه گیری استفاده از پایه ساعت اندیکاتور لازم و ضروری است و حتی اگر در مواردی از پایه ساعت استفاده می کنید حتما لازم است تا ساعت را در جای مناسب محکم و فیکس کنید تا خطای اندازه گیری به حداقل رسد.
 
از برندهای قیمت مناسب در ابزارهای اندازه گیری دقیق برند ال جی یا گوانگلو است که ساعت اندیکاتور گوانگلو یا ساعت شیطانکی گوانگلو از ساعت های اندازه گیری با قیمت کاملا مناسب است که در بازار انواع ساعت های اندیکاتور ال جی گوانگلو در بازه های اندازه گیری مختلف موجود است و از قیمت بسیار مناسبی برخوردار است.
 
راهنمای خرید ساعت اندیکاتور
برای خرید ساعت اندازه گیری به چند نکته مهم توجه داشته باشید
اول نوع نمایش ساعت را مشخص نمایید که نیاز به خرید ساعت اندیکاتور دیجیتال دارید یا ساعت اندیکاتور ساعتی تا بتوانید از بین هرکدام از این مدل ها ساعت اندیکاتور یا ساعت شیطانکی مناسب کار خود را خریداری نمایید
کار با ساعت های اندیکاتور دیجیتال راحت تر از ساعت های عقربه ای است و خواندن ساعت های دیجیتال می تواند سریع تر و راحت تر باشد و به همین دلیل دقت در خواندن نیز بالاتر می رود
نوع ساعت را مشخص نمایید که ساعت شیطونکی نیاز دارید یا ساعت اندیکاتور در حالی که این دو نوع ساعت اندازه گیری در کارکرد تفاوت چندانی با هم ندارند ولی در هنگام کار هر یک از این ساعت ها برای انجام کار خاص خود طراحی شده اند. برای سنجش صافی سطح دو قطعه یا تراز بودن سطح قطعه و سنجش میزان تابیدگی یا پیچیدگی قطعه بهتر است از ساعت شیطانکی استفاده شود.
 
بازه ی سنجش یا دامنه اندازه گیری ساعت را مشخص نمایید. ساعت های اندازه گیری بازه های مشخصی دارند که بنا به نیاز شما میتوانید بازهای مختلف را انتخاب نمایید ساعت های اندازه گیری در دو واحد اینچی و متریک ( میلی متری ) وجود دارند که در واحد میلی متر از 0 تا 1 میلی متر و تا 100 میلی متر و بیشتر هم وجود دارند و در واحد های اینچی نیز با توجه به دامنه اندازه گیری مورد نیاز از کسری از اینچ وجود دارند تا دو ، سه یا چند اینچ.
در انتخاب ساعت به حجم و اندازه قطعاتی که روی آنها کار می کنید توجه نمایید تا ساعت با دامنه اندازه گیری مناسب را خریداری نمایید.
 
از مهمترین ویژگی های ساعت اندازه گیری دقت آن است که بر اساس دو واحد اینچی و میلی متری در بازار وجود دارند و در واحد میلی متر از 001/0 ، 002/0 میلی متر وجود دارند تا 1/0 میلی متر. که این نیز بر اساس دقت لازم در تولید و ماشین کاری قطعات انتخاب می شود و همین دقت ها نیز در واحد اینچی نیز وجود دارند.
 
دقت یک ساعت در تعیین دقت ساخت قطعات تولیدی رابطه مستقیم دارد و هرچقدر دقت ساعت اندیکاتور بیشتر باشد قطعات نیز با دقت بیشتری تولید و ماشین کاری می شوند.
مارک و برند ساعت اندازه گیری از موارد تعیین کننده در کیفیت، دقت و البته قیمت هر ساعت اندازه گیری است و هرچقدر مارک و برند معروف تر و با کیفیت تری باشد قیمت و کیفیت آن نیز بالاتر می باشد.
 
همانطور که در بالا به آن اشاره شد ساعت اندیکاتور میتوتویو از بهترین ساعت های اندازه گیری می باشد و بعد از آن اینسایز و آکاد و ال جی از برندهای خوب و با کیفیت ابزار های اندازه گیری دقیق و تجهیزات و ابزار دقیق می باشند.
 
برچسب‌ها: ,

تفاوت فرز آهنگری و سنگبری

 فرق بین فرز سنگبری و آهنگری

همان طور که میدانید برش متریال هایی مانند سنگ و فلز و مصالح ساختمانی با ابزارهای دستی کاری بسیار سخت و البته زمان بر و پر هزینه می باشد. از این رو تولید کنندگان به فکر تولید ابزاری افتاندند که این کار را ساده و ساده تر کنند. بدین جهت ابزاری به نام فرز وارد بازار شد که در دو نوع سنگ بری و آهنگری تولید می شوند. در این نوشته با ما همراه باشید تا با این دو دستگاه شگفت انگیز و تفاوت هایی که آنها را از هم متمایز می کند، آشنا شوید. بدین منظور ابتدا به صورت مجزا دو نوع دستگاه را معرفی خواهیم کرد و در ادامه به بررسی تفاوت های آنها خواهیم پرداخت.
فرز سنگبری چیست؟
همانطور که از نام این دستگاه مشخص است، به جهت برش انواع سنگ و گرانیت می توان از این وسیله کاربردی کمک گرفت. سمباده زدن این متریال ها از کاربرد های دیگر این دستگاه می باشد که در ساختمان سازی و ساخت نما مورد استفاده قرار میگیرد. صفحه بزرگی دارد که با سرعت ۶۰۰۰-۶۵۰۰ دور در دقیقه می‌چرخد و سنگ‌هایی تا قطر ۲۳۰ میلیمتر را می توان با آن برش زد.
 
فرز آهنگری چیست؟
نام این دستگاه در واقع نشان دهنده کاربرد آن می باشد. این وسیله در ساخت و ساز و صنعت جهت برش آهن استفاده می شود. این دستگاه از محبوب ترین ابزارها در آهنگری است بدین جهت که سرعت بالایی دارد( در حدود۸۰۰۰- ۸۵۰۰ دور در دقیقه). از ویژگی های خوب این دستگاه می توان به سرعت بالا و قدرت بالای آن اشاره نمود که با مصرف کم انرژی به وسیله آن می توان به نتیجه مطلوب رسید که با ابزاری دیگر همچون اره های آهن بر، هرگز نمیتوان چنین کاری انجام داد.
 
فرز سنگبری چه تفاوتی با آهنگری دارد؟
 تفاوت اصلی بین دو سنگبری و آهنگری در سرعت چرخش آن‌ها می باشد. همان طور که در بالا گفته شد، سرعت آزاد آهنگری را می‌توان حدود ۲ هزار دور بیشتر از سرعت آزاد سنگبری دانست.
دنده فرز سنگبری نسبت به آهنگری درشت‌تر است اما باید توجه داشت که هیچ تفاوتی در نوع آرمیچر آنها وجود ندارد.
 تفاوت دیگر این دو در اندازه قطر صفحه  می باشد. صفحه برش آهنگری نسبت به سنگبری کوچکتر است.
نکته:حال که این دو دستگاه و تفاوت های بین آنها را متوجه شدید، هموراه باید به خاطر داشته باشید که نباید این دو را به جای یکدیگر استفاده نمود. چرا که آسیب های جدی و جبران ناپذیری می تواند شخص را تهدید کند. لازم به ذکر است که در صورتی میتوان از آنها به جای یکدیگر استفاده نمود که کاری که قرار است انجام دهید، کاری ساده و سبک باشد.
برچسب‌ها: ,

راهنمای استفاده از اره چکشی

 نکات کلیدی کار با اره عمود بر

پس از جستجو و تحقیق زیاد، موفق به خرید اره چکشییا اره عمودبر دلخواه خود شدید، مهم ترین مسئله بعد از آن، نگهداری صحیح و توجه به نکات ایمنی است که متاسفانه اکثر افراد به این موضوع توجه نمی نمایند. اما باید خاطر نشان کرد که حتی اگر از بهترین برندهای ابزار نیز محصولی خریداری نمایید در صورتی که به آن بی توجه باشید و نحوه استفاده درست از آن را ندانید، طولی نخواهد کشید که دستگاه دچار مشکلات فنی خواهد شد. لذا برآن شدیم تا در این مقاله به نکات کلیدی کار با یکی از ابزارهای پر کاربرد در نجاری بپردازیم. در ادامه قسمت های مختلف آن را معرفی نموده تا به راحتی بتوانید با شناخت بیشتر آن، کار خود را آغاز نمایید.
روغن کاری اره عمود بر و سایر نکات مهم
نکاتی که در این بخش به آن اشاره شده اگر چه بسیار ریزبینانه است اما در واقع بسیار مهم و کارآمد است و به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید به نحو احسنت از این وسیله پرکاربرد جهت برش انواع  چوب، پلاستیک و فلز استفاده نمایید. با ما همراه باشید با ارائه چند نکته کلیدی:
 
جهت کاهش حرارات تیغه در برش آهن: بهترین راه حل استفاده از اسپری روغن و آغشته کردن سطح برش با استفاده از آن می باشد.
 
جهت انجام برش بر روی متریال های مختلف:  برای برش مواد و متریال های مختلف، تیغه های مختلفی وجود دارد که می بایست مطابق با آن، تیغه مناسب را انتخاب نمایید.
 
بهترین زمان برای استفاده از حالت پاندولی: برای برش چوب می توانید از این حالت استفاده نمایید. اما برای برش فلزات استفاده از این حالت توصیه نمیشود مگر برای برش فلزات نرم
 
بهترین زمان برای تعویض تیغه: بستگی به جنس چوب و  روش استفاده از دستگاه  دارد. و به مرور و استفاده مدوام از آن در می یابید که چه زمانی نیاز به تعویض تیغه دارید. اما به طور معمول بهتر است پس از یک ساعت استفاده تعویض شود.
 
جهت جلوگیری از برش اشتباه: بهترین کار برای جلوگیری از این اتفاق، نگاه نکردن به خط برش از گوشه و پایین کار است. همچنین برای برش نباید از تیغه های کند و ترک خورده استفاده نمایید.
 
جهت برداشتن اره از روی قطعه کار: ابتدا می بایست دستگاه را خاموش کرده و پس از توقف کامل تیغه، این کار را انجام دهید.
 
بهترین زمان تعویش ذغال دستگاه: ذغال دستگاه  می بایست دائما چک شده و  از تمیزی آن اطمینان حاصل شود. در صورت مشاهده خط پایان اتمام ذغال، بهتر است هر دو ذغال اره عمودبر تعویض گردد.
 
روغن کاری قرقره هدایت تیغه: این بخش از دستگاه می بایست طی برنامه مشخصی روغن‌کاری شود. در صورت نیاز سریعا باید تعویض گردد.
 
جلوگیری از خراب شدن سیم پیچ موتور: قبل از شروع کار، می بایست این بخش از دستگاه چک شده تا مرطوب و روغنی نباشد چرا که مهمترین بخش دستگاه به شمار می رود.
 
جلوگیری از ایجاد گرد و غبار: برخی از این دستگاه ها مجهز به سیستم مکنده گردو غبار می باشند که بهترین راه برای جلوگیری از آلودگی محیط کار است.
 
معرفی قسمت های مختلف اره عمود بر
کفی دستگاه: کفی این اره یک پایه فلزی است. این قسمت بر روی متریالی که قرار است بریده شود قرار می گیرد و اطمینان می دهد که تیغه در زاویه ثابت قطعه کار قرار دارد. کفی را می توان به صورت زاویه ای تنظیم کرد تا به وسیله آن بتوان یک برش مورب ایجاد کرد. این بخش از دستگاه برای مقاومت در برابر لرزش تولید شده و باید بسیار محکم باشد.
 
تیغه: تیغه این اره برقی از کفی بیرون زده و بدین طریق،عمل برش را انجام می دهد. تیغه هایی با تعداد دندانه های متفاوت موجود می باشند.نوع تیغه نصب شده، موادی را که می توان برای برش استفاده شود تعیین می کند.
 
گیره یا محافظ تیغه: نگهدارنده تیغه اره بوده و آن را در موقعیت مشخص قرار می دهد. این گیره ها از یک یا دو پیچ تشکیل شده است که با کلید آلن شل و محکم شده تا تیغه را نگه داشته و در جای خود قفل کند.
 
قرقره هدایت تیغه:بالای کفی اره،قرقره هدایت تیغه تعبیه شده است تا در هنگام برش، تیغه را پشتیبانی کند.
 
دکمه روشن و خاموش:این دکمه معمولاً در زیر دسته طراحی می شود تا به راحتی بتوان به آن دسترسی داشت.
 
دکمه قفل کن کلید:  این امکان را به کاربر می دهد تا اره را با سرعت تعیین شده قفل کند. این ویژگی استفاده از ابزار را در هنگام برش طولانی مدت بسیار راحت تر کرده و باعث کاهش خستگی کاربر می شود.
 
کلید حرکت پاندولی: تیغه به جلو و عقب و همچنین بالا و پایین منتقل می شود و معمولاً می تواند در چهار یا پنج موقعیت تنظیم شود.
 
دکمه کنترل سرعت: با این دکمه می توان سرعت دستگاه را در دست گرفت و سرعت را مناسب با کار و متریال مورد نظر،تنظیم نمود.
برچسب‌ها: ,

خراطی چیست و با چه دستگاهی انجام می شود؟

 خراطی یک از کارهای هنری چوبی است که بر روی قطعات چوبی انجام می شود تا یک شی چوبی ساخته شود.اشیایی مانند پایه آباژور،گهواره،صندلی،ظروف،نرده و... اشیایی هستند که با استفاده از هنر خراطی و به وسیله دستگاه خراطی ساخته می شوند.برای ساخت وسایل با استفاده از هنر خراطی،از چوب های نرم و مرطوب استفاده می شود.خراطی چوب در واقع تراش و فرم دادن چوب به وسیله دستگاه خراطی و مغار است.کار خراطی یک کار کارگاهی است و در خانه و ابزار خانگی قابلیت اجرا ندارد.

 
دستگاه خراطی با نگه داشتن قطعه چوب و حرکت دورانی،به تراش و شکل دادن قطعه چوب کمک می کند.دستگاه خراطی دو بازو از جنس فلز دارد که قطعه کار را بین این دو بازو محکم نگه می دارد،با روشن کردن دستگاه قطعه چوب حرکت می کند و بعد با استفاده از مغارهای مختلف تراش مورد نظر را انجام می دهیم.دستگاه خراطی سه مدل کلی دارد:
دستگاه خراطی با ابزارهای دستی،که همزمان کاربر و دستگاه با هم روی قطعه چوب کار می کنند.این دستگاه با برق خانگی کار می کند.
دستگاه کپی تراش سطوح خارجی
دستگاه کپی تراش سطوح داخلی
دستگاه های فوق،برای تولید در حجم زیاد و در کارخانجات تولید مبلمان و نرده و... استفاده می شود.دستگاه های کپی تراش در دو نوع هستند.یک مدل اول قطعه به عنوان مدل به دستگاه بسته می شود و تیغه به صورت دستی روی چوب حرکت می کند و قطعه کپی می شود اما در مدل دیگر یک مدل چوب خراطی شده به ماشین بسته می شود و بعد دستگاه به طور خودکار سایر قطعات را به همان شکل در می آورد.
برای انجام کار خراطی نیاز به چوب،دستگاه خراطی،مغار،سوهان،چاقو،اره،مته،چکش،پیچ دستی یا گیره نجاری و تیشه دارید.
برای انجام کار خراطی،ابتدا قطعه چوب را به وسیله اره نواری و یا هر نوع دستگاه دیگر نجاری به اندازه مورد نظر برش می دهند.بعد دو سر قطعه را گونیا شده برش می دهند.حالا چوب بریده شده را روی دستگاه قرار می دهند و به وسیله گیره های مورد نظر آن ها را محکم می کنند.بعد فک ها را محکم می کنند.در این مرحله باید مطمئن باشند که فک ها دقیقا در وسط قطعه قرار گرفته اند و قطعه به طور کامل بین دو قسمت محکم شده باشد.بعد دستگاه را روشن کرده و قطعه چوب شروع به حرکت دورانی می کند.در اول باید دستگاه با دور کم روشن شود.چوب را به صورت گرد در آورده و بعد به وسیله مغار روی چوب تراش های مورد نظر را ایجاد می کنند تا فرم دلخواه حاصل شود.ممکن است لازم باشد درون قطعه کار تو خالی شود.برای این کار به دستگاه خراطی سه نظام نصب می شود و درون قطعه خالی می شود و بعد پرداخت لازم روی سطح چوب ایجاد می شود.بعد باید سطح کار سمباده کشیده شود تا سطح یکدست و هموار شود.بعد قطعه آماده شده را سیلر کیلر یا هر نوع پوشش دهنده زده می شود و بعد در صورت نیاز رنگ نیز به قطعه زده می شود و قطعه آماده استفاده می باشد.
در ماشین خراطی معمولا سه سرعت داریم.اولین سرعت دستگاه برای پوشال برداری زیاد است.سرعت دوم برای تسطیح کردن و سرعت سوم که بالاترین سرعت است برای سنباده کاری و پرداخت استفاده می شود.
 

 

برچسب‌ها: ,

 رنده و گندگی دو دستگاه اصلی در نجاری و صنعت چوب هستند. دوستان زیادی در مورد تفاوت رنده و گندگی سؤالاتی از ما داشتند که در چند جمله کوتاه تلاش می‌کنیم در مورد این تفاوت‌ها توضیحاتی ارائه دهیم. اگر شما تفاوت رنده و گندگی را نمی‌دانید، احتمالاً به‌تازگی با صنعت چوب آشنا شده‌اید و علاقه دارید فصل جدیدی از نجاری را شروع کنید. ما در این نوشته با شما هستیم تا تفاوت‌های بین رنده و گندگی را به شما توضیح دهیم.

از هر دو دستگاه رنده و گندگی به‌منظور رندیدن چوب استفاده می‌شود. در این پروسه، چوب از روی غلتک‌های فولادی مجهز به تیغه که با سرعت بسیار بالا می‌چرخد حرکت می‌کند و در اثر برخورد تیغه با سطح چوب، عملیات باربرداری و تراش چوب انجام می‌شود. حالا اجازه دهید به‌صورت جداگانه وظایف رنده و گندگی را به شما توضیح دهیم.
 
دستگاه کف رند یا رنده نجاری چگونه عمل می‌کند؟
در صنعت چوب، رندیدن چوب یکی از اصلی‌ترین مراحل آماده سازی چوب برای ساخت سازه‌های چوبی است. به همین منظور دستگاه‌ها و تجهیزات زیادی با همین نام برای رندیدن چوب وجود دارد. رنده دستی، رنده برقی دستی، رنده میزی یا کف رنده میزی و … ابزار نجاری مورد استفاده برای رندیدن چوب هستند که در این بخش به معرفی دستگاه کف رنده یا رنده میزی می‌پردازیم.
 
این دستگاه به‌صورت یک میز چدنی بسیار سنگین است که دو صفحه و گونیا چدنی در بالای آن وجود دارد. یک توپی مجهز به تیغه‌های بسیار تیز در مرکز آن نصب شده است که نیروی چرخش آن توسط تسمه و پولی متصل به موتور تأمین می‌شود. نجار برای آماده سازی چوب جهت برش یا رندیدن با گندگی، ابتدا ((روی)) چوب و در مرحله‌ی بعد ((نر)) چوب را می‌رندد. به این کار اصطلاحاً ((یک رو یک نر)) گفته می‌شود.
 
در حالت یک رو یک نر، دو طرف چوب تشکیل زاویه ۹۰ درجه می‌دهند. اگر این کار به درستی انجام نشود، در مرحله برش با اره نواری و یا ساخت سازه با مشکل مواجه خواهید شد. هرچند که با رنده میزی می‌توان چوب را در زوایای مختلف رندید؛ اما ایجاد یک پروفیل با زاویه‌های ۹۰ درجه و دقیق مهم‌ترین وظیفه کف رند میزی است.
 
روش انجام کار در دستگاه رنده میزی دستی است. اپراتور باید سرعت حرکت قطعه کار، میزان باربرداری، انتخاب وجه مناسب برای رندیدن و… را شخصاً محاسبه کند و انجام دهد و تجربه نقش اساسی در انجام درست کار دارد. درواقع اپراتور نقش اساسی و کلیدی در این دستگاه ایفا می‌کند و این فرد باید تجربه خوبی داشته باشد.
 
دستگاه گندگی نجاری چگونه کار می‌کند؟
گندگی هم نوعی رنده هست و به خاطر شباهت بسیار زیاد در عملکرد رنده و گندگی به هم، دستگاه‌هایی دو کاره به نام ((رنده و گندگی)) تولید شده‌اند. گندگی هم از یک بدنه بسیار سنگین چدنی ساخته شده است که یک توپی مجهز به تیغه در بالای آن نصب شده است. دو غلتک در دو طرف توپی دستگاه قرار دارد که وظیفه کشش تخته به سمت توپی (خوراک‌دهی به دستگاه) را بر عهده دارند.
 
یک صفحه متحرک در زیر این تیغه وجود دارد که اپراتور با توجه به ضخامت چوب اقدام به تنظیم آن می‌کند. این تنظیمات می‌تواند تا دهم میلی متر هم انجام شود.
 
اساساً شما زمانی از گندگی استفاده می‌کنید که حداقل یک طرف تخته چوبی قبلاً رندیده شده باشد. شما طرفی که قبلاً رندیده یا صاف شده است را روی صفحه قرار می‌دهد و گندگی با توجه به ضخامتی که تعیین کردید، اقدام به رندیدن طرف ناصاف چوب می‌کند. اگر طرفی که روی صفحه قرار می‌دهد دارای اعوجاج و ناصافی باشد، درنتیجه گندگی هم با همان ناصافی عملیات رندیدن را انجام می‌دهد.
 
تفاوت رنده و گندگی نجاری چیست؟
مقایسه این دو دستگاه درست نیست. این دو دستگاه در عین حال که برای رندیدن چوب مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ از نظر جایگاه شغلی با یکدیگر تفاوت دارند. مقایسه پیش رو فقط به این خاطر هست که شما دید بهتری در مورد رنده و گندگی داشته باشید. شاید یکی فکر کند با توجه به شبیه بودن وظایف آن‌ها به هم نیاز به تهیه هر دو دستگاه نیست و مثلاً با گندگی می‌توان کار هر دو دستگاه را انجام داد.
 
این طرز فکر اشتباه است. هیچ یک از این دستگاه‌ها جایگزین دیگری نیست و هرکدام وظیفه مخصوص به خود را دارند. در ادامه به‌صورت تیتر وار به معرفی تفاوت گندگی و رنده نجاری می‌پردازیم.
 
* در گندگی توپی در بالا وجود دارد و در رنده توپی در پایین.
 
* در گندگی عملیات خوراک‌دهی به‌صورت اتوماتیک و با غلتک انجام می‌شود و در رنده اپراتور باید چوب را به سمت توپی حرکت دهد.
 
* برای استفاده از گندگی نیاز به تجربه زیاد نیست؛ اما برای رنده زنی باید تجربه مناسبی داشته باشید.
 
* استفاده از کف رنده نجاری به‌عنوان مرحله ابتدایی کار شناخته می‌شود؛ اما از گندگی باید در مراحل بعدی استفاده کرد.
 
* سرعت رندید‌ن چوب در گندگی بسیار بالاتر از کف رنده نجاری است.
 
* کیفیت رندیدن چوب در گندگی بسیار بیشتر از رنده است.
 
* خطر استفاده از گندگی بسیار کمتر از رنده میزی هست.
 
* در رنده نمی‌توان چوب را دقیق و سریع به ضخامت موردنظر رساند؛ اما در گندگی حتی تا دهم میلی متر امکان تنظیم ضخامت نهایی کار دارد.
 
* مقدار باربرداری (تراش چوب) در گندگی به‌مراتب بیشتر از رنده است.
 
* نکته آخر اینکه بدون رنده، گندگی هیچ است!
 

 

برچسب‌ها: ,
بایگانی
پیوندها
پیوندهای روزانه
آمار بازدید
آنلاین : 0
بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته گذشته : 5
بازدید ماه گذشته : 70
بازدید سال گذشته : 196
کل بازدید : 2478